לא על הסקר לבדו – חווית משתמש בעידן החדש

 

חווית משתמש היא תחום אשר החשיבות שלו הולכת ומתבררת בעידן בו אפליקציות מגיעות למשתמשי הקצה ללא ספרי הדרכה עבים וגם העזרה המקוונת בהם היא לרב מינימאלית. כאשר משתמש קצה גולש לאתר מקצועי, הוא אמור להיות מסוגל לדעת על מה האתר ומה ניתן לעשות בו תוך מספר שניות, הוא גם אמור להיות מסוגל להצליח ולהשתמש בו מבלי שיקבל הדרכה קודמת.

אם פעם הדיבור היה על UIאו ממשק משתמש, היום העגה המקצועית הרחיבה את התחום לחוויית משתמש – UX, תחום הדורש התמחות מקצועית וידע כיצד בודקים ואיזה המלצות לתת לצוותי המוצר בפיתוח מוצרים דיגיטליים. אחד הכלים המקובלים כיום ביותר בתחום הוא הסקר – אך זהו בהחלט אינו הכלי היחיד, ואולי גם לא הכלי היעיל ביותר לקבלת תשובות מהימנות לגבי אפקטיביות אפליקציות וחווית המשתמש בהן.
 

כמה מילים על סקרים

סקרים היא אחת הדרכים הפשוטות המאפשרות לקבל חיווי משתמשים לגבי האפליקציה. ישנם יעדים אותם ניתן להשיג באמצעות סקרים אולם על מנת להגיע לתוצאה מדויקת יש צורך במקצועיות רבה על מנת למנוע קיום הטיות בניסוח שאלות הסקר או בבחירת מדגם מתאים על מנת לקבל תוצאות משמעותיות. השימוש הנרחב בסקרים נובע, בין היתר, מקלות השימוש בהם. קל מאד להגיע למשתמשים קיימים ולבקש מהם למלא סקר קצר או שאלון. סקרים היא דרך להשיג מידע על חווית המשתמשים, אך היא רחוקה מלהיות הדרך היחידה – או המדויקת ביותר – כדי להשיג מידע אמין.
 

לראות את מה שהמשתמשים רואים

דרך נוספת אשר תופסת תאוצה בעולם היא באמצעות מעקב עיניים. באמצעות מצלמות מיוחדות ניתן לעקוב אחר תנועת עיניים של משתמשים בעודם מנסים לבצע משימות מוגדרות באפליקציה. מעקב עיניים מאפשר לקבל תשובה ברורה שאינה תמיד נמצאת אפילו במודעות המשתמשים – איזה חלק מהמסך בולט יותר, מה אזור המסך שבו המשתמשים מתמקדים, איפה הם מחפשים בעודם מנסים לבצע את המשימה.

בואו ניקח כדוגמה חנות וירטואלית בה משתתפי הבדיקה מתבקשים לבצע רכישה של הספר השלישי בסדרה מסוימת. המטרה – לבדוק האם הפונקציה של חיפוש ספרים נוספים בסדרת ספרים היא קלה לשימוש. במידה ונגלה כי מספר קטן של נבדקים נוטים להסתכל לכיוון מסוים על מנת לחפש את האפשרות לגלות ספרים נוספים בסדרה, נוכל להעביר את הכפתור המאפשר להם לעשות זאת אל אותו המקום.
 

משחקי חתול, ובעיקר עכבר

רעיון דומה למעקב עיניים הוא מעקב אחר תנועות עכבר. ניתן לעקוב אחר תנועות העכבר אשר משתמשים מבצעים – לראות היכן הם התעכבו, מאיפה לאיפה הם הזיזו את העכבר וכדומה. במקרים רבים, מעקב עכבר משמש כתחליף (לפחות חלקי) למעקב עיניים. לא תמיד התשובה היא שלמה – לדוגמה אם האתר או האפליקציה הם כאלו הדורשים קריאה מרובה, קרוב לוודאי שהמתאם בין תנועות העכבר לתנועות העיניים יהיה קטן. מנגד, אם מדובר על משחק אקשן מהיר – אז המתאם בין שני המבחנים יהיה גבוה.
 

מבחני A/B

לפעמים השאלות הן פשוטות בהרבה: לא מחפשים דרכים לכוונן או לשפר אפליקציה קיימת אלא רק לקבל תשובה לשאלה – מה עדיף? אופציה ראשונה או שנייה? כאן ניתן לקחת נבדקים, לחלק לשתי קבוצות ולכל אחת מהקבוצות להציג אופציה אחרת (למשל מסך צור קשר). בדיקת הצלחת המשתמשים בכל אחת מהקבוצות תיתן פתרון לשאלה – מה עדיף?
 

מה ניתן לבדוק במבחני חווית משתמש?

ברב המקרים, הנבדקים יתבקשו לבצע מספר פעולות מוגדרות מראש באפליקציה. במקרים רבים ניתן לעקוב אחר ביצוע המטלה, לרוב באמצעות האינטרנט במצב בו הנבדק מצולם ומוקלט בעודו מבצע את המשימות. בבדיקה כזו ניתן לזהות את המקומות בהם הנבדק התקשה, התעצבן או היה מתוסכל. ניתן גם לבדוק מדדים כמותיים כגון מספר ההקלקות שנדרשו לנבדקים על מנת לבצע את המשימה, אחוז הצלחה, כמות הטעויות וכדומה.

 

 

השימוש במבחני חווית משתמש חיוניים על מנת לקבל אפליקציות אשר מותאמות באופן הטוב ביותר עבור משתמשים. אנו חיים בעולם בו חוברות הדרכה לא קיימות ולמשתמש נדרשות שניות בודדות על מנת להחליט האם אפליקציה מסוימת מתאימה לו או לא. במצב זה, ההבדל בין הצלחה וכישלון אינו נעוץ רק בשאלה "מה האפליקציה יודעת לעשות?" אלא גם, ואולי בעיקר, בשאלה "עד כמה קל לבצע את מה שנדרש דרך האפליקציה?".
מפרסמים את האתר שלנו בפייסבוק שלכם ומרוויחים 5% מכל עסקה שנמכור בעזרתכם.
פרסם בפייסבוק שלך את האתר באמצעות לינק ייחודי שנשלח אליך למייל. כל לקוח שיפנה אלינו וירכוש שירותי בניית אפליקציה יזכה אותך מיידית ב5% מסך העסקה שתועבר אליך בהעברה בנקאית לחשבון שלך או באמצעות ביט.