שומרי הסף של עולם המובייל – חנויות האפליקציות

 

הדרך להפצת יישומון מצליח מתחילה בחנות אפליקציות. משתמשי אייפון עוברים דרך ה- App Store, למשתמשי האנדרואיד יש מעט יותר אפשרויות אך רובם עובדים עם Google Play, חנות האפליקציות של גוגל. חנויות האפליקציות מהוות היום את שומרי הסף של עולם המובייל – אלו ששולטים על תחום הפצת היישומים, מחברים בין המפתחים ללקוחות הקצה, דואגים לשמירה על איכות ואבטחת המידע – וגם אלו שגורפים לא מעט רווחים בדרך.

נתיב הכסף
 

שאלה שנשאלת לעתים קרובות, בעיקר על ידי הדור המבוגר יותר, היא – "אם האפליקציה היא בחינם, אז מאיפה הרווחים מגיעים?". יש כמה גישות ותשובות לשאלה הזו. חלק מהאפליקציות משלבות פרסומות וזוכות לרווחים מאותן החברות אשר מפרסמות דרכן, אחרות נשענות על מודל כלכלי הכולל מכירות תוך-אפליקציה: למשל האפשרות לא לראות פרסומות, לרכישת זמן משחק או למעבר לגרסה מלאה הכוללת פיצ'רים מתקדמים.
 

כמו מרבית היישומים גם חנויות האפליקציות מוצעות ללקוחות הקצה בחינם, אז איפה הכסף? חלק ניכר מרווחי חנויות אלו מגיע מכיוונם של המפתחים: כל תשלום מלקוח הקצה דרך האפליקציה עובר דרך סליקת אותן חנויות אשר מורידות נתח יפה ממנו לפני שהיתרה מגיעה למפתחים. אפ-סטור של אייפון לדוגמה, גובה 30% עמלה על כל סליקה – רווחים שהסתכמו ב-70 מיליארד דולר לחברת אפל בשנת 2021.
 

שומרי הסף מרכזים כוח אדיר בידיהם, לא רק מבחינת היכולת לגבות עמלה כל כך גבוהה אלא גם היכולת למשטר את התכנים המופיעים בחנויות. לחנות האפליקציות יש את הכוח לסלק אפליקציות מהחנויות, למשל לצורך יישום סנקציות - כפי שנעשה בימים אלו לאפליקציות רוסיות. כיום מתנהל מאבק לפתוח את חנויות האפליקציות הן בארה"ב והן באירופה. עיקרי החקיקה שבדרך מיועדים להבטיח את אפשרות הסליקה שלא דרך מפעילי החנות ואיסור על ניצול כח לרעה.
 

האם קיימים תחליפים לחנויות האפליקציות הקיימות?
 

יש להפריד את האפליקציות לכאלו המיועדות עבור מכשירי חברת אפל – אייפון ואייפד ואותן אפליקציות הפועלות על מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.
 

אפל מפעילה את האפ-סטור. אפ סטור היא חנות המתנהלת ביד נוקשה: היא דורשת מהמפתחים אישורים ומחזיקה ברשימה ארוכה של כללים וחוקים נוקשים אשר אינם מאפשרים לאפליקציות שאינן עומדות בסטנדרטים הנקבעים בהן להיות משווקים דרך החנות. מחד, הם מבטיחים ללקוחותיהם איכות ואבטחת מידע ומאידך הם דורשים בתמורה מלקוחות הקצה נאמנות מוחלטת והורדת אפליקציות דרכם בלבד.
 

בניגוד לאפ-סטור, גוגל פליי היא חנות אשר אינה מפעילה חוקים נוקשים. המשמעות היא, מצד המפתחים, שקל בהרבה לשווק יישום המיועד לאנדרואיד כיוון שישנן הרבה פחות משוכות שיש לדלג מעליהן לפני שהאפליקציות יעמדו בסטנדרטים שהחנות דורשת. בנוסף – ישנן גם חנויות נוספות המשווקות אפליקציות למשתמשי אנדרואיד כגון חנות האפליקציות של אמזון, SlideMe  או GetJarאשר מאפשרות לקהל משתמשי אנדרואיד אפשרויות חילופיות להורדת אפליקציות. בחלקן, עמלת הסליקה אף נמוכה מ-30%.
 

תוכן וגישה
 

חנויות רבות מאפשרות גישה לא רק לאפליקציות אלא גם לספרים אלקטרוניים, מוסיקה, סרטים ותוכן נוסף להורדה. למיקרוסופט חנות אפליקציות למכשירים מבוססי Windows– בעיקר מחשבים ולפטופים, אך הם הראשונים שקפצו על הצעות החוק החדשות ופרסמו  את 11 העקרונות שלהם לניהול חנות אפליקציות פתוחות בפברואר השנה:
 

  1. גישה לכל המפתחים בתנאי שישמרו על סטנדרטים סבירים בנושאי ביטחון ואיכות
     
  2. אחריות של החנות לבדיקת נושאי אבטחת מידע באפליקציות
     
  3. שמירה על פרטיות הגולשים בחנות תוך מתן כלים לשלוט במידע וכיצד יעשה בו שימוש
     
  4. מתן גישה שווה לאפליקציות שמפותחות בחברה ואפליקציות מתחרות
     
  5. לא ייעשה שימוש במידע שמגיע מחנות האפליקציות כדי להתחרות במפתחי אפליקציות אחרים
     
  6.  אפליקציות שמפותחות על ידי החברה ושותפים עסקיים לא יקבלו קידום לא סביר על חשבון המתחרים
     
  7. חוקי הקידום והשיווק בחנות יהיו שקופים ויהיו מיושמים באופן שווה לכל המפתחים
     
  8. אין הכרח להשתמש בסליקה של חנות האפליקציות
     
  9. לא תהיה דרישה להעדפה מהמפתחים לחנות האפליקציות שלהם
     
  10. לא נקנוס מפתחים שיעדיפו להשתמש במערכת סליקה שונה
     
  11. לא תהיה מניעה מתקשורת ישירה בין המפתחים מהלקוחות, למשל בנושאי גבייה פנימית באפליקציה.

 

למיקרוסופט אולי אין חנות אפליקציות מובייל, אך הם מבינים כי העתיד של מודל הרווח העתידי הוא בחנויות האפליקציות המקוונות. האתגר הגדול כיום הוא למצוא את האיזון בין רגולציה וריכוזיות – הגבלת הכח שניתן להפעיל על המפתחים - אך רק במידה כזו שתאפשר לחנויות להמשיך ולשמור גם על ביטחון המידע של משתמשי הקצה.
מפרסמים את האתר שלנו בפייסבוק שלכם ומרוויחים 5% מכל עסקה שנמכור בעזרתכם.
פרסם בפייסבוק שלך את האתר באמצעות לינק ייחודי שנשלח אליך למייל. כל לקוח שיפנה אלינו וירכוש שירותי בניית אפליקציה יזכה אותך מיידית ב5% מסך העסקה שתועבר אליך בהעברה בנקאית לחשבון שלך או באמצעות ביט.